Tuesday, October 14, 2008

berakhirnyer sebuah penantian....

ptg td dlm kul 6:30 slps blik dr kelas ak meminjm hp ayhku utk kol PM Kamel, ngn harapan kami dpt memujuk beliau utk teruskan ngn presentation kami tp jwpn yg ak terima hampa...sedh rasernyer...PM gtau dier tetp akn bg kami 0% dr 25% yg bermakna tiada 1 kumpln pn yg akn proceed ngn presntation.PM gtau ak lg "struggle 4 ur final only that will help u know","i know u all pndai2 smuanyer"....

nk tk nk terpkksa redha la ngn kptsn dier....penantian tlh berakhir

Monday, October 13, 2008

PentinGNyer kerjasama....

Maslah yg hr2 timbul nmpknyer blm selesai lg...nmpknyer lecturer kami btl2 merajuk ngn kami 1 kelas....cmner ni?pelbagai usaha tlh kami lakukan untk memjuk beliau,tp nmpknyer blm membuahkan hasil yg +ve..dh la 2, "org yg giler kuasa" tu plak blh tk dtg kelas lg...pdhal dier tau yg lectrer msh mrh lg.

cmni ker gyer nk jd pemimpin?blh ker kt smua trimer org cmni utk djdkn "leader"?commonlh jomlah kita bersatu untk selesaikan mslh ni...

besar kesannyer kpd kita smua....final 40% n course work plak 60%(presentation 15% + report 10&).kalo PM msh mrjuk, cmner ngn masa dpn kita smua????tp ak ykin tk lmer lg dier pasti akn dtg n memafkan kami smua..

p/s jomla smer2 doa supya dpt kemaafan

penyu oh penyu.....

bg korg2 yg terbc blog ini tntu plik tntg ap yg ak tulis ni...

tntu korg sdr tntg penyu kan,ianyer haiwan yg dh nk pupus..sian tgk penyu tiap kali bertelur pasti tk smua telurnyer yg ad..kdg2 tu ad yg dh d curi olh org2 yg x bertggjwb...sayu hati mlihat seekor penyu mengis kern tlurnyer dh d ambil olh org jht...

mrlah kt samer2 menyelmtkan penyu2 yg ad...

bgmna kita rasa kalo anak kita d ambil org, tntu sdh kan, cmtu jga ngn penyu..mereka pn ad perasaan...

ckp tntg penyu ni, rindu la plak ak kat penyu2 yg ak tinglkan sewktu ak d terengganu dlu....

jgn memilih cinta....

Suatu pagi yang dingin, terjadilah satu perbualan antara seorang guru falsafah dan pelajarnya...

pelajar: guru, apakah erti cinta..?bagaimanakah saya boleh mendapatkannya...?

guru: ada sebuah ladang gandum yang luas di depan sana. berjalanlah kamu dan jangan sesekali kamu berundur. kemudian ambillah satu ranting. sekiranya kamu mendapati ranting tersebut sangat menakjubkan, ertinya kamu telah menemui cinta.

pelajar tersebut pun berjalan dan tidak berapa lama dia kembali dengan tangan yang kosong.

guru bertanya: mengapa kamu tidak membawa sebatang ranting pun...?

pelajar menjawab: saya hanya terpaksa memilih satu ranting saja, dan sewaktu berjalan saya tidak boleh mengundur ke belakang semula. sebenarnya saya telah berjumpa dengan satu ranting yang paling menakjubkan tapi saya tak tahu apakah yang akan menakjubkan di hadapan sana nanti, maka saya biarkan ranting itu lalu saya dapati tidak ada lagi ranting yang paling menakjubkan selain daripada yang saya lihat tadi. jadi saya tidak mengambil sebatang pun akhirnya. dan itu membuatkan saya berasa sangat menyesal

gurunya menjawab: ye, itu lah cinta... kadang kala kita telah berjumpa dengan cinta sejati kita tetapi kerana manusia yang tidak tahu bersyukur itu selalu sahaja mengikut ketamakan nafsu, akhirnya di penghujung pencarian kita sendiri yang kecewa. Cinta yang sepatutnya telah berada di genggaman dan menjadi cinta yang terindah kita lepaskan begitu sahaja untuk sesuatu yang kita sendiri tidak pasti. Kemudian, apabila kita mendapati tiada lagi cinta sehebat yang pernah kita dapati dahulu, barulah ketika itu kita berasa sangat menyesal dan berharap masa akan dapat diundur kepada waktu kita menemui cinta sejati kita itu.

pelajar itu sekadar mengangguk. dalam menungnya, sangat ketara riak-riak kesal kerana terlalu mengikut perasaan hatinya yang tidak pasti dan tunduk kepada nafsu yang tamak.

dihari lainnya pula pelajar tersebut bertanya kepada gurunya lagi, apa itu perkahwinan...?

guru: ada hutan yang subur di depan sana. berjalanlah kamu. tapi janganlah kamu sesekali mengundur ke belakang. tebanglah sepohon pokok saja. dan tebanglah jika kamu merasakan bahawa pohon tersebut adalah yang paling cantik,segar dan tinggi, kerana kamu telah menemukan apa itu perkahwinan.

pelajar tersebut pun berjalan, dan tidak berapa lama kemudian, dia datang semula dengan membawa sepohon kayu, walaupun pohon tersebut tidaklah berapa segar, cantik dan tinggi pada pandangan guru tersebut.

maka gurunya pun bertanya: mengapa kamu memotong pohon seperti ini....?

pelajar itu menjawab: sebab, berdasarkan pengalaman ku sebelum ini, aku telah berjalan di keseluruhan daripada hutan tersebut dan aku akhirnya aku tidak membawa apa-apa. Aku sangat takut akan kembali dengan tangan kosong lagi. jadi di pertengahan hutan aku telah berasa tertarik dengan pohon ini dan aku mengambil kesempatan menebang pohon ini lalu di bawa kesini. pada pandangan ku ianya adalah pohon yang terbaik buat ku meskipun mungkin pada pandangan kamu pohon ini tidak sesubur, sesegar dan secantik yang kamu bayangkan. akan tetapi, bagi ku pohon ini sudah cukup terbaik untukku. Kerana itu aku menebangnya. aku tidak mahu kehilangannya atau menyesal kerana tidak memilihnya...

maka guru itu menjawab: itulah perkahwinan...... indah dan manisnya perkahwinan hanya orang yang melaluinya sahaja yang merasainya. apabila kita telah berjumpa dengan orang yang benar-benar boleh membuatkan perkahwinan kita bererti, mengetahui tanggungjawabnya sebagai suami/isteri, sebagai menantu, sebagai ipar, sebagai bakal bapa/ibu, sebagai nakhoda kepada alam rumahtangga, kita seharusnya menetapkan hati dengan pilihan kita itu kerana yakinlah muridku, itu adalah yang terbaik untukmu... kemudian, bertawakal kamu dengan keputusan kamu itu

tamat....
==============

Kesimpulannya, usahlah terlalu memilih cinta, ditakuti anda akan terlepasnya, janganlah terlalu mengejar apa yang kita tidak tahu di depan kerana takut-takut yang dikendong berciciran, yang dikejar tidak dapat sehingga akhirnya nanti anda sendiri yang akan menyesal dan janganlah terlalu memilih jodoh, terimalah pasangan anda dengan seadanya. Tidak ada manusia yang sempurna di dunia ini. Setiap insan pasti ada kelebihan dan kekurangannya.


INGAT!!! orang tamak selalu rugi... bersyukurlah dengan apa yang telah kita miliki

Sekian, terima kasih... lain kali saya akan kongsikan pula tips2 serta cerita2 yang lain.

assingment oh assignment....

huhuhuh....byknyer assignment yg nk kne hntr this week...penin kpalaku bler memikirkan assignment yg byk ni... nsb baek ad yg dh siap tu pn hasil ushasama olh rkn2 ku....so, tinggl 1 @ 2 jer yg blm siap.menyiapkan assignment m'emerlukan pengorbanan yg brt...terutma skali pengrbnn dlm tidurrrrrrrrrrrr....zzzzzzzzz...zzzzzzzzzz...zzzzzzzz....zzzzzz....kdg2 10tion pun ad gak....tulah slalu d pesan jgn tngguhkan kerja yg pnting walaupn lmbt lg nk submitnyer, tp biasala org dgil...heheheeh....

Friday, October 10, 2008

jgn slhkan org laen.....

hai kwn2 i'm sure that kalo u all bc blogku ni tntu ad yg akn mrh...
bkn nyer ap..perkara dh jd & kt smua pn tk duga ianyer akn terjd.so, jgnlah kita asyik nk menhyalahkn antara 1 smer yg lain. kan x elok....ap kata kita smer2 cr jln cmner nk bt prof maafkan kt n m'mblhkn kt proceed with our presntation...

p/s kalo ada yg terasa tu sorry byk2 ek...maaf di pint

knp perlunye adnyer sifat berlagak????

aku m'mpunyai sekumpln rkn2 yg ad ciri2 bdk 'berlagak'...mereka pk mereka hbt sgt, tp pd hakikat nyer tk pn..so,ak dh lmer t'pk,knp ramai sgt yg asyik follow jer ap yg diorg bt.ap mereka 2 bgs sgt ker utk d jdkn "kepala"?ntahla...tp sjak dr awl lg ak memg sallu bnth tntg apa yg diorg bt,mgkin diorg pn dh mls nk ajak ak utk join setiap 'acara' yg diorg organize, yelah, ak ni kan kuat m'mbnth...hehehehe...ak dgr dr rkn2 ku yg laen, setiap 'acara' yg diorg organize, tk berjln ngn lncr sbb 'kepalanyer' hnya maukan nama shja & jga hnya maukan 'acara' itu berjalan tnpa memastikan kesan & keberkesanan setiap 'acara' yg d 'organizenye'..biasalah kalo dh dpt organize kan sesuatu acara, org tntu akn cr sapa organizer nyer n secara automatik blh jd "FOFULAR". ak cy yg 'dia' hya inginkn ppularity sja n ak jga cyer x ramai yg menyukai perangainyer itu yg 'BERLAGAK SEPT KETUA'..hairan ak,ad jga manusia sbgnini ye dlm dunia ni yg hnya gilakan kuasa.nsb baik la 'kuasa' yg dia ingin2kn tk dpt, kalo x, x tau apa akn jd nnti...tntu huru-hara jdnyer...

inilah kisah tntg sekumpln shabtku yg 'berlagak'
p/s jgn mrh bler bc yer...

Hari Ini Dalam Sjrh....

hr ni telah berlakunyer peristiwa d mana lecturer ksygn kami PM KAMEL TAUFIQ telah merajuk di atas perbuatan kami 1 kelas.....kami akui kslhn kami krn telah lwt dtg ke kls utk presntation....pelbagai usaha telah kami lakukan utk memujuk beliau...tp nmpknyer nsb msh tk menyeblhi kami lagi.....namun kami x kn b'rpts asa utk m'mujuk beliau....krn kami percya bhw beliau akn memberi kami peluang sekali lg utk kami melaksanakn presntation grup kami....Prof MAAFKAN KAMI.....


lhtlah gmbr2 d bwh...gmbr2 mka kami yg kpntn sewk2 menunggu Prof d rmhnyer(x t'msk gmbrku),... lht la bgmna rupa k.ain,zaty,yaya,aizat n nurul walaupn pnt tetp ttp berposing....pntg ad camera, tntu berposing memnjg......





& bga yg kami hadiahkan kpdnyer sbg tnda kemaafan.....bunga d bli d LUCKY FLORIST,Segamat....


p/s kawn2 doalah prof maafkan kt yek

MENANTI 1000 KEMAAFAN......

Lewatnya Sebuah Kemaafan

Telah terlambat untuk dinyatakan
Namun perlu diri ini mengungkapkan
Maaf... maaf... maaf... maaf...

Kemaafan ini telah usang di hatimu, PM KAMEL TAUFIQ
Sedangkan KAMI di sini
Masih berharap agar pintu-pintu
Keampunan terbuka

mungkin kami telah terlewat dan mungkin akan terlewat lagi
Ungkapan kemaafan yang tidak pernah lekang dari bibir ini
Pada satu harapan yang tak kan padam

MAAFKANLAH KAMI ATAS PERBUATAN KAMI HR INI.....BERILAH KAMI KESEMPATAN UTK MEMPERBAIKI KEADAAN...BERILAH KAMI KESEMPATAN UTK MEGHABISKAN PRESENTATION KAMI...
KAMI X MAU PERKRA YG SAMA 2 SEMESTER LEPAS BERULANG KEMBALI...

KAMI MENUNGGU KEMAAFAN DARIMU PM KAMEL TAUFIQ...

Thursday, October 9, 2008

OpS! dier dtg berya di Rmhku




hr ni rmh ku tlh d kunjungi olh kwn2 ku, Izzaty & Emran & Si dia...
oleh krn ad tetamu jauh yg dtg, ibuku tlh msk kn sdkit juadah utk d jamu kpd mereka...hehehehe rugi kpd sesiapa yg tk dtg ke rumhku hr ni...tp don't be khuatir2 insyaallah akn ku jmpt& jamu kwn2 ku yg laen dlm masa terdkt ni...sesiapa yg nk dtg, d jmpt hdir...trikh akn d brthu nnti..so prepare kn je la prut2 anda sekalian...
bkn ap, ak teringt wktu awl2 semester dlu rmai yg beknjung ke rmh ku hnya untk mkn mskn ibuku..tp keadaan merubh sglanyer..sglanyer lenyap hnya sekelip mata tnpa sbb & alasan yg pasti...sdhnyer khlgn kwn2 spt tu...tp ap nk bt, msg2 ad citarasa tersndiri..kan?mga2 saat gmbra spt dulu akn dtg kmbli...amin...

p/s..agak2nyer sapakah gerangnnyer yg malu2 utk bergmbr tu kan?cuber tekaaaa...

My brother & sister....



hye guys...
here another pictures that i take in 1st Syawal..lets guess which one are me?& R we looks like a twins? & this is the pictures of my siblings, nana & khairi & me

cantik X?



gmbr ni di ambil sms ak di rmh pak nghku yg terletak d BBU,JB pd hari raya pertama...
yg comel tu adlh mak su ku yg plg sporting, that y ak ajak dier utk bergmbr skali,so,mana yg pling cute di antra kami ber2?.....
manakala gmbr yg 1 lg adalh gmbr bersama my beloved mum...Pn.Jamaliah Abd. Aziz..

Wednesday, October 8, 2008

di pagi raya....1 syawal....



yeah...yeah dh raya...alhamdulillah gmbranyer dpt menymbt 1 syawal bersama ngn familiku yg tercinta...walaupn sudh tiada kampung utk bgerkumpl & grandparents, tp ak tetp bersyukur dpt menymbt 1 syawal ngn ahli famili yg laen....thn ni ak sekluarga menymbt 1 syawal di JB, d rmh nenek sdra ku... stlh khlgn kedu2 atuk & nenek, dialah yg m'jd atuk & nenek kedua bg kami skluarga...lhtla gmbr di sblh, hndsme x diaorg? mereka adalah adk & ayahku... theme 4 our family colour 4 this year is turqoise...

JFV3644.......


pd 30hb september hari terakhir Ramadhan, kete ayahku d spray olah org2 yg x bertnggungjwb...sdhnyer bler ku lht kete tu...lps satu-satu kerosakkn yg di alaminyer...korg tgk la gmbr in betpa cntiknyer seni yg d lukis di kete ayahku...

yeah....yeah....

haloo... smua.. msh ingt lg tk tntg kisahku 21hb september yg lps?ala....tntg slipar ku yg hlang ku...alhamdulillah akhirnyer slpr tu tlg ku temui kembali pada hari ini 6hb oktober 2008...ye bestnyer selipar tu sept ada yg memakainyer krn ianyer terletak d bersama2 ngn slpar student2 laen yg berada d lab di blok SL...bersyukur aku sgt2 krn lh menjumpai nyer kmbali walaupun hrga nyer murah tetapi byk kegunaan terutama bt ibuku krn dier suka sgt pkai slpar tu...it is simple...

Monday, October 6, 2008

slparku hilang......

tggl 21 hb september 2008, sms kelas Internt marketing berlngsung, selparku hlg.. ak pn tk tau cmner slpr tu blh hlg...kwn2 ku ckp mgkn ad org pnjm untk g ke tnds...ad ke ptt slpr cmtu bwk g tnds...stlh hmpir 5 minit berlalu menunggu, ak ngn berkaki ayam plg ke rmh, nsb baik bln puasa n menaiki kete....kesian sy....

Nsib Malang......

23hb september 2008, ak tdk bernsb baik..nk tau knp x???huhuhuhu...
sbbnyer ak dmrhi oleh seorg lecturer prmpuan...tp ak tk tau sapa kh grngnnyer..aku bertnya ayhku pun, dier tk tau sapa kah lectrer itu...kejadian nyer bermula apabla aku ingin 'memarkingkn' kete ku d blok U..ak ingin mletkkn kete ku di tmpt staff, tp di mrhi olehnyer walaupn ak mengskan ak mempnyai plkat staff..akhirnyer ak ngn pnh ksbrn, m'mbrthu nyer bhwa sbntr nnti ayahku ingin mengmbil kete.....

GIANT oh GIANT............

pernah x korg g Giant hypermarket segamat? Pernh x korg keliru tntg harga brg yg d pamerkn utk setiap produk yg d jual? pd 27 September 2008, aku bersama ibu tercinta pergi membli brgn m'mbt kuih raya.d 1 sudut terletak la Kellog's Cornflakes....hg yg d pamerkan rm7.99 & rm11.99, ttp mlgnye bg kmi, hga utk produk yg ingin kmi bli x dpmerkan.ak kmudian bertnya kpd jurujual yg bertgs, mlgnyer jga ak dmrhi n dtgking nyer skali krn mnyrhnyer scan kan hga produk tersbt....sbg plggn, ak berhk utk berbt sdmikian...lalu ibu ku mnyruh ltk kmbli produk itu...ak pun lalu pergi ke khidmat plggn mengisi borg aduan. dlm jam 6:01 ptg, custmer services cntre m'hbgi sy & bertnyakan tntg detail aduan sy...oleh itu berhati2lah ketka m'mbli brgn d Giant

Thursday, September 18, 2008

My Luvely Cat....

hye guys... cute x kucing dlm video ni?... tntu korg ckp comelkan?...sbnrnyer... ni la buah hti sy... nemer dier TIGER... br berusia 7 bln... kami smua sygkan dier...walaupn dier seekor kucing tp kami dh anggap dier sbhgian dr keluarga kami... kalo korg ad bc post ni jgnla sgn2 nk bg kome yer...hve fun while watching this vieos...
video
video

Monday, September 15, 2008

Sunday, September 14, 2008

DUndee, Scotland.....In memorieS



















Even though almost 15 years i leave out Dundee, Scotland and only for a year i and my family stay in there, but the memories are still in my mind. during in Dundee, i have been experiencing all the 4 seosons, Spring,WInter, Autumn and SummEr and also their cultures....people in there are very friendly... i love their cultures... for me their cultures are unique...every weekend i will follow my parents went to watch musician playing begpipes with wearig a scottish skirt...
about my school..., ?
i was in standard 2... at 9 a.m. my mum will send me to school... , every muslim students will bring their food for eating during lunch time because at my school canteen, there is no "halal" food provided.. even though we are bringing the food by ourselves, we still sharing our food with our friends.. in the school, there is only 10 families from Malaysia and the rest are all from Jordan, Saudi Arabia and many more.....
i luv staying in Dundee...

during Hari Raya, all the Malaysia muslims family will celebrate the festival together... the food provided are still same as in Malaysia such as ketupat, rendang, "kuih raya" and many more....the celebration are same but not hilarious as in Malaysia..

i really miz the moment in Dundee....









Friday, September 12, 2008

September
- Bersopan dalam hubungan.
- bertolak ansur terhadap pasangan.
- Suka mengkritik pasangan.
- Sangat prihatin terhadap pasangan.
- Sangat sensitif dan emosi.
- Pandai memahami pasangan.
- Kurang menunjukkan perasaannya terhadap pasangan.
- Sukar melupakan sekiranya hati terluka.
- Mudah simpati dengan perasaan dan masalah pasangan.
- Pandai menyimpan perasaan.
- Suka berterus terang jika perkara itu tak
disetujuinya.
------------------------------------------------------

Oktober
- Amat suka berkomunikasi dengan pasangan.
- Suka disayangi dan menyayangi pasangan.
- Sopan terhadap pasangan.
- Jujur dan jarang berpura-pura dengan pasangan.
- Mudah terluka hati sekiranya pasanangan ada
melakukan kesalahan terhadapnya.
- Emosi yang mudah terusik.
- Pengasih, Penyayang terhadap pasangan.
- Cemburu dan terlalu cemburu.
- Romantik
- Memahami pasangan.
----------------------------------------------
November
- Cermat dan teliti dalam menjaga perhubungan.
- Amat berahsia dengan pasangan dan sesiapa.
- Agak degil dan kuat pendirian.
- Mudah ambil berat terhadap pasangan.
- Emosi yang mendalam.
- Perangai tidak dapat diramal terhadap pasangan.
---------------------------------------------------
Disember
- Pemurah terhadap perhubungan
- Mudah jatuh cinta dalam masa yang sama.
- Tergesa-gesa dalam perhubungan
- Suka didampingi oleh pasangan.
- Benci bila dikongkong.
- Berbakat untuk kahwin lebih dari satu.(Utk Lelaki)
- Suka mempengaruhi pasangan.

KasiH SaYAng MengikUT BUlan KelaHIRAn

  • Mei
    - Amat mudah jatuh cinta.
    - Baik dan jujur dalam perhubungan.
    - Pandai menarik hati pasangan.
    - Perasaan cinta yang mendalam.
    - Mudah untuk di pujuk.
    - Mudah menerima cinta seseorang.
    - Pilihan yang tepat dalam berpasangan.
    - Nekad untuk menjaga hubungan yang baik.
    - Pandai mengatur hidup pasangan (bukan Queen Control
    atau King Control) .
    - Suka mengangankan sesuatu yang indah bersama
    pasangan.
    - Sentiasa dahagakan kasih sayang dari pasangan tapi
    tak pandai memperlihatkan.
    - Ambil berat dalam menjaga hubungan.
    ----------------------------------------------
    Jun
    - Amat pandai menjaga hati pasangan sekiranya dia
    perempuan.
    - Sukar melukai dan memahami hati pasangan.
    - Mudah jatuh hati tapi terlalu memilih.
    - Cerewet dalam hubungan.
    - Selalu beremosi.
    - Mudah merajuk dan mudah di pujuk.
    - Selalu melindungi pasangan dari kritikan atau
    umpatan orang.
    - Elok untuk menjadi Ibu yang baik.
    - Dahagakan pujian dari pasangan.
    --------------------------------------------
    Julai
    - Amat suka didampingi pasangan.
    - Sukar dimengerti oleh pasangan.
    - Sentiasa menjaga maruah diri, pasangan dan
    perhubungan.
    - Amat mudah dipujuk dan berterus terang.
    - Amat menghargai kesetiaan pasangan.
    - Mengambil berat dan mengasihi pasangan
    - Berkebolehan untuk meluahkan isi hati terhadap
    individu yang dicintai.
    - Mudah terluka dan lambat untuk pulih.
    - Suka merajuk dan dipujuk.
    - Setia terhadap pasangan.
    - Suka mendengar dan tidak suka membantah.
    - Cemburu terhadap pasangan.
    - Suka menilai dan menjaga perhubungan
    .
    -------------------------------------------------
    Ogos
    - Pandai memujuk pasangan
    - Suka memimpin pasangan.
    - Romantik, Pengasih dan Penyayang.
    - Kelam kabut dalam perhubungan.
    - Sangat sensitif .
    - Mudah meluahkan kata cinta pada sesiapa yang
    berkenan.

KasIH SaYanG meNGikuT TariKH LaHir

  • Januari

    - Mudah jatuh cinta.
    - Mudah melupakan perasaan cinta terhadap orang yang
    dicintai sekiranya dikhianati.
    - Pandai mengambil hati pasangannya.
    - Selalu berdiam diri ketika bertemu dengan
    pasangannya.
    - Bersikap romantik tapi tidak pandai
    memperlihatkannya.
    - Sikap cemburu yang tinggi terhadap pasangannya tapi
    tidak kisah sekirannya pasangannya cemburu
    terhadapnya.
    - Bakal jadi seorang bapa atau ibu yang penyayang.
    - ramai kenalan, sedikit pemalu dan bersungguh-sungguh
    bila melakukan kerja
    ------------------------------------------------------------------

    Febuari
    - Sukar untuk jatuh cinta .
    - Amat hormat kepada pasangan.
    - Amat suka memikat pasangan.
    - Jujur dan berterus terang dalam perhubungan.
    - Sentiasa nekad untuk bersama dengan pasangannya
    - Sangat romantik pada dalaman dan bukan pada
    luaran(hanya pasangannya yang tahu) .
    - Patuh kepada pasangannya dan selalu menjaga hati
    pasangan.
    - Amat menjaga penampilan diri dan pasangannya.
    ----------------------------------------------------
    Mac
    - Mudah menawan hati pasangannya.
    - Sentiasa ingin didampingi oleh pasangannya.
    - Sangat pemalu dalam meluahkan isi hati.
    - Sangat baik dalam menjaga perhubungan.
    - Amat sukar melupakan pasangan yang dicintai.
    - Perasaan cemburu yang minima.
    - Sangat manja dan sering ingin dimanjai pasangannya.
    - Mudah memilih pasangan tanpa berfikir dengan waras.
    - Sentiasa mengharapkan keistimewaan dari pasangan.
    -----------------------------------------------------
    April
    - Individu yang amat sukar untuk jatuh cinta.
    - Selalu memendam perasaan terhadap individu yang
    dicintai.
    - Sukar dan malu dalam meluahkan isi hati.
    - Sentiasa ingin diberi perhatian.
    - Amat cemburu dalam perhubungan.
    - Kesetiaan teguh terhadap pasangannya.
    - Emosi cepat terusik dan mudah terluka.
    - Sentiasa menjaga hati pasangan dan pandai memujuk.
    - Romantik dan terlalu romantik.
    - Sukar melupakan pasangan walaupun dilukai.
    - Sukar berlaku curang dan amat menyayangi pasangan.

Thursday, September 11, 2008

arranged marrianges VS love marriages

What surprises people is the fact that the independent, self-reliant individuals of Generation-Y often look upon their parents to find suitable matches for them. Finding girl/boy friends is easy, finding a wife/husband is serious business! Reason being that the former is temporary while the latter is a lifetime affair. A wrong decision while choosing a bride/groom would mean being stuck in a bad marriage for life. True, divorce is very much an alternative now, but youngsters realize that they will eventually need a partner in their life.

Love marriage, however romantic and attractive it may seem, does have its demerits. The headstrong youngsters misinterpret their romance of a couple of months as pure, undying love and get married. Living together 24X7 makes them see all the things that they do NOT love each other and they realize that they had never been in love. Seeing your marriage fail right before your eyes is the hardest thing ever, especially when you had thought it would work so well…

On the other hand, an arranged marriage might never work at all. Living with someone you have known only for a few months is something almost unimaginable! Also, you may share nothing in common with your partner, may have nothing to talk about. Imagine having to live like that all your life!! Not only will you be unhappy, but also extremely uncomfortable.

Then there are the rare instances when the professed love is true. In those cases, love marriages work and flourish. Shared dreams come true and happiness knows no bounds. Usually love marriages work for those who are extremely dedicated to their relationship and to each other and who are absolutely sure of their choice.

Why is it that the new generation allow and even seek their parents to not just approve of their choice, but also search for someone who will be compatible with them? The reason is simple. The youngsters have a lot of experience in love and relationships. They know that relationships don't always work. They also know that the only people who really care for them are their parents. Parents will never take any decision that is likely to hurt their children. They know very well what their children desire, but more than that they know what they need! This faith and the knowledge that making this decision for their child will give them great happiness leads a person to ask his/her parents to look for a partner for him/her.

Another less commonly admitted reason of why arranged marriages are on the rise is that if the marriage fails they will have someone else to blame. The always-in-control-of-the-situation youngsters do not like to be wrong. They prefer to say "it's all your fault!".

Whatever be the reason, the youth are more inclined towards arranged marriages now as they seem to be thinking that love marriages are less likely to work. They prefer following their parents', rather than their own instinct now.

MORE DISABLED-FRIENDLY FACILITIES REQUIRED

"RapidKL has more than 100 buses with the OKU logo. Although there are ramps for wheelchairs, the operators do not use them and that attitude causes the disabled to be sidelined from using the public transportation system,"
"RapidKL buses, which are not disabled-friendly although there are signages in the buses which appear to be friendly to the less fortunate".

This is an example about specialty issues of disabled people in Malaysia. We are already achieved independence for 51 years, but why these issues still running out?
Disability is lack of ability relative to a personal or group standard or
spectrum. Disability may involve physical impairment, sensory impairment, cognitive or intellectual impairment, mental disorder (also known as psychiatric disability), or various types of chronic disease
As a normal people, we should give them a priority in what ever conditions we faced.Remember that disabled people also a human being like us! So, please respect them Malaysian.

LuV VS FrIEndSHIp (2)

After reading I realized such things cannot be learnt by reading but through experience. It is not a concept to learn but a feeling to feel. Irrespective of which is great, one thing is , it is related to a feeling that is related to the heart. Whenever we say love, it starts with mother's love. So here is an interesting story, which some body shared with me, long back ago. Mother's love Some body said love is a game! play it. I think they watch tennis too much. Because, it is the only game where we used to hear the word 'love all' ( even though we don't do it i.e. We don't love all). If we go by the spirit of the game 'love all' means the score is zero for both. Are they realized that love is nothing but zero zero state.( starting from empty state)? I do not know. Some body told me that if you want to write an article on love it should be in your mother tongue where you have command over the language. I do not know whether he is right or wrong because we don't love English but make only friendship with English. If we look into the other side of the coin, " all relations are economic relations". This is the famous quote from greatest economic. As a student when I read it first, I thought it is nonsense. After a period of time I realized the reality in it.( some of the readers may not accept this view still, but with experiences they accept the reality). Child'd love: Why do you like children. Do we love them or they love us? That is the power of smile on the face. Is serving is loving? : mother serves though out the day . She loves us but all will not love her. A mother had 10 children. For the mother none of them is burden. But for all children she is a burden.. Then coming to the friendship, tell about your friend I will tell about you. Friendship might be slightly edge over love because of your personality, character, behaviour which depends upon your friends.( some of you may not agree with it, but I have justification. Take an example if someone has friends who do not believe in love more or less he also will have the same opinion. ( but there may be exceptions) Do you believe in love or friendship? Definitely majority will say that they believe in friendship rather than love.( may be because of the past experiences or what is called learning . That may be the reason why I said friendship is greater than the love. Generally many articles start with definitions. Love s great as long as you are giving. Love starts its true colour the moment you start expecting it to receive it. Friendship may defined as giving and taking ( sorry it is not a barter system). Give when there is a need and take when resource is available or you are in need of it.. The value of friendship has come down because we start taking not giving ( of course it doe not expect). You may have many friends and you love only few of them. Love does not expect consideration. True love vs true friendship Of course the title is very catchy. Some of you may say that as long as it is true love it is great. I will also accept the same but there are no word or actions like 'true love' ,'false love' 'not true love'. If it is there , then it is there otherwise it is not there. There is no room for such word like 'true love'. and .'not true love' 'good love' or 'bad love'. The same thing is applicable to friendship also. One of my friends told that the title is itself is wrong because there two are different not at all related together. According him there are there alternatives. First one is love and friendship goes together. Second one is there is two are not all related. Third one is Love Vs Friendship. You may have different views depending upon your experiences. Please add your experience to it and add value to it. May god bless all of us with lot of love and friendship!

LuV vs FrIENdsHiP

Luv can give u 100 reasons to cry, but TRUE FRIENDS can give yOu 1000 ReasonS to SMILE....

WoMaN..

A woman as strengths tha amaze men. She can handle trouble & carry heavy burdens. She hold happiness, love & opinions. she smiles when she feels like screaming. she sings when she feels like crying,cries when she's afraid. Her love is unconditional. there's only 1 thing wrong with her, sometimes forgets what she's worth....

KeleBihaN RaMAdhAn......

Bulan Ramadhan merupakan bulan yang mempunyai banyak kelebihan. Kedatangannya selepas dua bulan yang juga tidak kurang keistimewaannya iaitu Rejab dan Sya'ban. Bagi tujuan menyuburkan rasa tanggungjawab dan rasa ingin menambahkan ibadat kepada Allah sepanjang Ramadhan ini, di sini dibawa beberapa hadis yang menceritakan mengenai kelebihannya.

1. Abu Hurairah menyatakan : Telah bersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan. -Hadis dikeluarkan oleh imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad dan Baihaqi-

2. Daripada Abu Hurairah daripada Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud :Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu. - Diriwayat oleh imam Nasai'e, Ibn majah, Ibn Habban dan Baihaqi-

3. Abu Hurairah telah berkata : Aku telah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda tentang Ramadhan yang bermaksud : Sesiapa yang mendirikannya(Ramadhan) penuh keimanan dan keikhlasan diampunkan baginya apa dosanya yang telah lalu. - Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Tarmizi, Abu Daud, Nasai'e,Malik,Ahmad dan Baihaqi-

4. Daripada Abu Hurairah telah berkata: Rasullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Sembahyang yang difardhukan kepada sembahyang yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan Jumaat kepada Jumaat yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan bulan kepada bulan(iaitu Ramadhan) merupakan kaffarah apa antara keduanya melainkan tiga golongan : Syirik kepada Allah, meninggalkan sunnah dan perjanjian (dilanggar). Telah berkata Abu Hurairah : Maka aku tahu perkara itu akan berlaku, maka aku bertanya: Wahai Rasulullah! adapun syirik dengan Allah telah kami tahu, maka apakah perjanjian dan meninggalkan sunnah? Baginda S.A.W bersabda : Adapun perjanjian maka engkau membuat perjanjian dengan seorang lain dengan sumpah kemudian engkau melanggarinya maka engkau membunuhnya dengan pedang engkau, manakala meninggal sunnah maka keluar daripada jamaah(Islam).-Hadis riwayat Ahmad, Al-Hakim, dan Baihaqi-

5. Daripada Abi Soleh Az-zayyat bahawa dia telah mendengar Abu Hurairah berkata: Rassullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Setiap amalan anak Adam baginya melainklan puasa maka ia untukKu dan Aku akan membalasnya. Dan puasa adalah perisai, maka apabila seseorang berada pada hari puasa maka dia dilarang menghampiri(bercumbu) pada hari itu dan tidak meninggikan suara.Sekiranya dia dihina atau diserang maka dia berkata : Sesungguhnya aku berpuasa demi Tuhan yang mana diri nabi Muhammad ditanganNya maka perubahan bau mulut orang berpuasa lebih harum di sisi Allah pada hari qiamat daripada bau kasturi, dan bagi orang berpuasa dua kegembiraan yang mana dia bergembira dengan keduanya apabila berbuka dia bergembira dengan waktu berbukanya dan apabila bertemu Tuhannya dia gembira dengan puasanya. -Hadis riwayat imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad, Ibn Khuzaimah, Ibn Habban dan Baihaqi-

PENERANGAN HADIS
1. Semua hadis menceritakan betapa besarnya kelebihan bulan Ramadhan untuk kita sama-sama menghidupkannya dengan segala amalan sunnah.


2. Pintu syurga dibuka sepanjang Ramadhan, manakala pintu neraka pula ditutup. Ini menggambarkan bagaimana Allah begitu mengasihani hambaNya yang taat beribadat dan menurut segala perintahNya.

3. Syaitan diikat sepanjang bulan Ramadhan agar kita dapat menunaikan segala ibadat dengan penuh keikhlasan. Tetapi kita perlu ingat bahawa kawan syaitan yang berada pada diri kita iaitu nafsu akan menggantikan tugas syaitan jika kita lalai.

4. Pentingnya keikhlasan dan keimanan kita dalam menunaikan ibadat.

5. Puasa mampu menjadi perisai diri daripada terjebak ke lembah maksiat, begitu juga ia mampu menghapuskan segala dosa-dosa yang lepas jika kita benar-benar bertaubat.

6. Kita mesti menghidupkan sunnah yang mana yang paling besar ialah berada dalam jemaah Islam terutama di dalam mengembalikan semula khilafah Islamiah yang telah lama dihancurkan iaitu pada 1924.

7. Jauhkan daripada syirik pada Allah sama ada berbentuk perbuatan, niat ataupun percakapan. Kita mesti mematuhi segala perjanjian yang dibuat selagi tidak melanggar hukum syarak.

8. Kita mesti berpuasa pada semua anggota bukannya pada makan dan minum sahaja.

9. Bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada bauan kasturi.

10. Orang berpuasa akan mengecapi dua kegembiraan iaitu ketika berbuka dan apabila bertemu Allah kelak.

11. Di dalam menunaikan ibadat puasa kita mesti banyak bersabar dan jangan suka berbual kosong apatah meninggikan suara apabila bercakap.

MY DAY

About 5:30p.m i and my mum went to bazaar ramadhan to buy some food for our open fasting . about 150 m from the place, my car broken down. The tempreture is very high. Luckyly it happened near the workshop. I went to the workshop and ask for help. The mechanic ask me to leave out my car at the workshop. At last i and my mum just walking to the bazaar ramadhan. My patient is rely tested today.
The government just announced a new reward scheme for the Beijing Bound athletes:

Gold Medal - 1 Malaysian Million ringgit
Silver Medal - RM300,000
Bronze Medal - RM100,000

This is for sure the biggest reward ever for an achievement in the olympic.But I can't see any athlete capable of winning any medals except for the badminton team especially Lee Chong Wei. Malaysian world number two Lee Chong Wei, has the hopes of a nation resting on his shoulders as the Beijing Olympics approach, and he admits that he is starting to feel the pressure when facing Lin Dan from China in the gold medal match.

Despite being one of sport's powerhouses, Malaysia has never won Olympic gold in badminton before, or in any other sport.But many believe Chong Wei is capable of breaking the jinx and upsetting the Chinese juggernaut, led by world number one Lin Dan and his compatriots Bao Chunlai and Chen Jin.

Before all the athlete going to China, all of them said that "we wil do our best for Malaysia" but after the game started, everyone was weak.

Government confident in rewarding RM1 million because they know that Malaysia athlete can't be able to achieve the target.

what can we do now to expiate our sports dignity in the future?

are we going to hired outsiders athlete for our country?

anyway congratulation to Datuk Lee Chong Wei.